Меню сайту
Статистика
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0 |
Українська моваМетодика викладання української мови в таблицях і схемах Презентація уроку до Дня писемності
Завдання конкурсу імені П. Яцика (І етап, шкільний) 5 клас І. Утворіть фразеологізми, вибравши з дужок потрібне слово. ІV. Прочитайте історію, що сталася з Миколкою на уроці.
6 клас І. Установіть відповідність між фразеологізмами та їх значеннями. ІІ. Складіть і запишіть із поданих слів прислів’я. Підкресліть головні члени речення. ІV Напишіть за поданим початком твір-мініатюру "Довгоочікувана хмаринка". Використайте в ньому слова в переносному значенні. 7 клас ІІ. Запишіть словами подані сполуки цифр і слів, дотримуючись відповідних правил написання. ІІІ. Відредагуйте текст і запишіть його. У першому реченні виділіть граматичну основу. ІV. Напишіть за наведеним поетичним уривком твір-мініатюру. Використайте в ньому однорідні члени речення. 8 клас І. Запишіть правильно подані слова. ІІ. Передайте одним словом значення поданих фразеологізмів.
ІІІ. Запишіть словосполучення, узгодивши числівники з іменниками. ІV. Напишіть за наведеним поетичним уривком твір-мініатюру. Використайте в ньому дієприкметникові та дієприслівникові звороти 12 б. 9 клас І. Запишіть правильно подані слова. ІІ. З поданих слів відтворіть фразеологізми. ІІІ. Відредагуйте речення, запишіть їх правильно. Зробіть синтаксичний розбір виділеного речення.
ІV. Напишіть за наведеним поетичним уривком твір-мініатюру. Використайте в ньому односкладні та неповні речення. Зло нічого не дає, крім зла, 12 б.
10 клас І. Запишіть правильно подані слова. ІІ. Поясніть, як ви розумієте зміст наведених стійких народних порівнянь. ІІІ. Відредагуйте речення.
ІV. Прочитайте уривок вірша Ліни Костенко. 11 клас І. Запишіть правильно подані слова, знявши риску. ІІ. Запишіть речення, розставивши пропущені розділові знаки, побудуйте його структурну схему, зробіть синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте загальну характеристику всій конструкції і компонентам як простим реченням). ІІІ. Відредагуйте речення. ІV Напишіть твір на тему «Чому я обираю професію…», скориставшись таким планом: ЗАВДАННЯ І ТУРУ (шкільний рівень) ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ ОЛІМПІАДИ 7 клас Завдання з мови 1. Напишіть твір на одну з тем:«Мій літній відпочинок», «Ранковий настрій», «Падолист» (20 балів) 2. Запишіть іменники у формі орудного відмінка однини. Туш, ніч, подорож, мати, вічність, юність, міць, повість, радість, сіль, піч, гордість. (5 балів) 3. Зробіть переклад українською мовою Читать на украинском языке, в семь часов, выйти в комнату, учебник по языку, рабо тать по схеме, идти по улице, послать по почте, на следующий день, по заказу, по собственному желанию, на протяжении года. (15 балів)
Три, трійка, потроїти, третій, потрійний, втроє, тримісячний, третина, трьох’ярусний, трьохсотий. (5 балів)
На ноги поставити, впіймати облизня, крізь землю провалитися, вуха нагострити, ні за холодну воду не братися. (10 балів) Усього: 55 балів Завдання з літератури
А. «Заплету віночок» 1. Козацька Б. «Ой на горі там женці жнуть» 2. Чумацька В. « Ой у степу криниченька» 3. Стрілецька Г. «Ой біжить, біжить мала дівчинонька» 4. Веснянка Д. «Ой у лузі червона калина» 5. Русальна 6. Купальська 7. Жниварська (10 балів) 2. Дайте короткі відповіді: А) До соціально побутових пісень належать… Б) Народна пісня – це… В) Історична повість – це… Г) Чумацькі пісні – це… Д) Назвіть навчальні заклади, в яких здобував освіту І.Франко (6 балів) 3 . У чому полягає специфіка коломийки як фольклорного жанру. Складіть власну коломийку про шкільне життя. (4 бали) 4. Який художній засіб лежить в основі таких пісенних рядків: Стоїть явір над водою, В воду похилився, У козака незгодонька, Козак зажурився. ( 1 бал) Усього: 25 балів 8 клас УКРАЇНСЬКА МОВА 1. Напишіть твір-роздум „Музика осіннього дощу” (обсяг - 1 ст.) – 12 б. 2. Запишіть слова, розкривши дужки. (Тепло)ізоляція, (довго)житель, (прес)конференція, (місто)побратим, (право)охоронець, (теле)коментатор, (шоу)бізнес, (фото)художник, (екс)чемпіон, (мікро)автобус, (компакт)диск, (східно)український, (адміністративно)територіальний, (дванадцяти)поверховий, (сніжно)білий, (біло)сніжний, (південно)східний, (суспільно)корисний, (високо)кваліфікований, (навчально)тренувальний – 10 б. 3. Провідміняйте числівник 9974 – 4 б. 4. До кожного з наведених фразеологізмів доберіть слово-синонім. Глека розбити, прикусити язика, перегнути палку, дати березової каші, п’ятами накивати, зарубати собі на носі, де Макар телят не пас, вставляти палиці в колеса- 4 б. 5.Укажіть речення з однорідними підметами(запишіть, підкресліть граматичну основу) – 2 б. А. Батько з сином пішли на тік молотити. Б. Між втікачами були Остап із Соломією. В. Бувалі і старі повчали молодих. Г. Восени дні стають коротшими, а ночі – довшими. 6.Позначити рядок, де зазначено речення зі складеним дієслівним присудком(запишіть, підкресліть граматичну основу) – 2 б. А Стежка вузенька (І. Сенченко). Б Цілий каскад водоспадів можна побачити на річках Пістинці, Яремчі (А. Денисенко). В Високе синє небо в лісі здавалося ще дальшим і недоступнішим (Є. Гуцало). Г Наша історія — це історія віковічної боротьби українського народу за своє місце під сонцем Українська література 1. Напишіть твір-мініатюру (0,5 ст.)на тему: «Вона ж була як голос України, що клекотів у наших корогвах» (уявний портрет легендарної поетеси Марусі Чурай) – 10 б. 2. Доведіть на основі відомих вам українських народних дум, що пошана до батька-матері була справжньою святістю для українського народу- 6 б. 3. Дати характеристику українським народним історичним пісням. Навести приклади, записати уривки з текстів по пам'яті – 5 б. 9 клас УКРАЇНСЬКА МОВА 1. Напишіть твір в художньому стилі на запропоновану тему, використовуючи називні речення, вставні слова, порівняння, пряму мову: «Нема на світі України, немає другого Дніпра!» (обсяг - 1 ст.) – 12 б. 2. Запишіть речення, розставивши, де потрібно, розділові знаки, зробіть їх синтаксичний розбір за членами речення та частинами мови. Ми з сестричкою пішли до лісу збирати гриби й раптом побачили білочку в пухнастій руденькій шубці. Осінній ліс як барвисте диво. Життя прожити не поле перейти. І сірі мурашки і бджілки в чорно-жовтих оксамитових платтячках і москалики з чорненькими ґудзичками на червоних «мундирах» все очевидно почувши поклик весни повилазило зі своїх зимових схованок - 10 б. 3. Провідміняйте числівник 8764 – 4 б. 4. До кожного з наведених фразеологізмів доберіть слово-синонім. Глека розбити, прикусити язика, перегнути палку, дати березової каші, п’ятами накивати, зарубати собі на носі, де Макар телят не пас, вставляти палиці в колеса- 4 б. 5. Установіть відповідність між односкладними реченнями і їх видами – 2 б.
6. Установіть відповідність між реченнями і відокремленими членами у них. Розділові знаки пропущено – 2 б.
Українська література 1. Визначте віршований розмір поетичних рядків(накресліть схему) – 4 б.: Любіть травинку і тваринку, І сонце завтрашнього дня, Вечірню в попелі жаринку, Шляхетну інохідь коня. А Пірихій Б Хорей В Ямб Г Дактиль 2. Прокоментуйте ваш улюблений біблійний сюжет (визначте тему та ідею) – 6 б. 3. Розкрийте зміст поняття «балада». Назвіть види балад, наведіть приклади – 2 б. 10 клас Завдання з української мови 1. Запишіть правильно слова: В...рховина, багато/річний, В...ячеслав, дит...ясла, пів...яблука, пів...Європи, ґ(г)рунт, роз...граш, по/українському, сіл...с...кий, освітян...с...кий, Ві(н;нн)и(ч;чч)ина, Гали(чч;ч)ина, студен...ський, захис...ний, подоро(ж;жж)(у)ю, страй(к;кк)ом, пр...краса, пр...красний, аграрно/сирови(н;нн)ий, на/швидку/руч, поза/то/рік, до/запитання. 8 балів 2. Запишіть цифри словами: від 9492 відняти 39; до 5623 додати 734; поїзд з 375 пасажирами. 3 бали 3.Утворіть прикметники від географічних назв: Красний Луч, Прага, Дрогобич, Сиваш, Ковель, Запоріжжя, Бахмач, Кагарлик, Волноваха, Кременчук. 5 балів 4. Запишіть речення, побудуйте його структурну схему. Визначте, до якої частини мови належить кожне слово в реченні. Легко бути героєм, бо це на один день, важко бути порядним, бо це на кожен день (104-річний карпатський мудрець Андрій Ворон). 4 бали 5. Напишіть твір-роздум «Мовленнєвий портрет сучасного старшокласника» 10 балів 6. Прочитайте текст, виконайте завдання до нього: А Скласти два речення згідно поданого матеріалу та схемами «П, – а, – п»; «П»,– а. Б Визначте синтаксичні одиниці тексту Робіть так, як генерал Ейзенхауер: ніколи не думайте ані хвилини про людей, яких ви не любите. В визначте орфограми у словах: Щасливим Обличчя Ніколи 4+4+4=12б
Завдання з української літератури 1. Дайте відповідь на одне з питань за вибором: - Ідейно-художні особливості реалізму. - Розкрийте алегоричність назви твору Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» 7 балів 2. Поясніть значення поданих нижче літературознавчих термінів. Наведіть приклади: повість-хроніка; соціально-побутова повість; соціально-психологічний роман. 6 балів 3. Написати твір-роздум „В мені завжди жив перш над усе українець” (за сторінками життя і творчості улюбленого письменника). 12 балів
11 клас Завдання з української мови 1. Написати промову «Сенс життя, або в чому вона, «національна ідея?» Використовуючи мовні засоби публіцистичного стилю: – суспільно–політичну лексику; – риторичні запитання, вигуки, повтори; – спонукальні й окличні речення; – поширені речення.12 балів 2. Записати речення, розставивши пропущені розділові знаки, побудувати його структурну схему, зробити повний синтаксичний розбір. Земля була суха ранкове повітря легке і напрочуд прозоре спориш над дорогою зелений а дерева над окопом плелися так густо що дівчина йшла немов у лісі.(В.Козаченко).7 балів 3. Що таке пароніми? Яка їх роль у мовленні? Навести приклади, пояснити значення.3 бали 4. До слів іншомовного походження дібрати українські з відповідним значенням. Альтернатива, фієста, фіаско, монпансьє, аномалія. 5 балів 5. Який з наведених фразеологізмів не може бути в одному синонімічному ряду з іншими: А пекти раків Б зайтися рум’янцем В як вогнем охопило Г з вогню та в полум’я Д кров заливає обличчя 1 бал 6. Відредагуйте речення. Оголошується наступний порядок денний. Іван не мав ніякої уяви про космічні катастрофи. Ця вулиця носить ім’я Богдана Хмельницького. Хто стукає, тому й відкривають. Вони - старі приятелі. Я з ними у добрих відношеннях. 3 бали
Завдання з української літератури 1. Написати твір на одну з тем: 1) Розвінчання романтики більшовицької революції та кривавої громадянської війни в новелі „Я (Романтика)” М.Хвильового. 2) Не треба слів! Хай буде тільки діло! ( О.Теліга). 3) Трагедія роду Половців (за романом „Вершники” Ю.Яновського). 12 балів 2. Відповісти на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях. 1) Хто з українських письменників брав участь у громадянській війні (назвати не менше 5 прізвищ). 2) За якою ознакою можна розподілити подані прізвища українських письменників за групами: Ю.Драгоман, В.Вовк, О.Теліга, Є.Маланюк, Б.Бойчук, Ю.Тарнавський, Олег Ольжич. 3) 4 листопада 1937 року в урочищі Сандормох у Карелії розстріляно більш ніж як тисячу соловецьких в’язнів, серед них... . 4) Організатором якого літературного об’єднання був М.Хвильовий? 5) Хто сказав: „Тому роду не буде переводу, в котрому браття милують згоду”? 6) Який прозовий жанр започаткував Остап Вишня? 7) З якими подіями в житті Олени Теліги пов’язаний Київ? 8) МУР – це... . 9) Назвати прізвища письменників–ювілярів (не менше трьох). 10) Назвати цьогорічних лауреатів Шевченківської премії 10 балів 3 Новаторський характер в українській літературі кінця ХХ - початку ХХІ ст. Назвіть прозаїків і поетів сучасної української літератури. Дайте характеристику твору письменника, якого ви читали. 5 б.
МОВНО – ЛІТЕРАТУРНА ГРА – ВІКТОРИНА „ТАЄМНИЦІ РІДНОГО СЛОВА ”
Мета: - сприяти розширенню словникового запасу учнів, поглибити знання з мови та літератури; - розвивати творчі здібності, логічне мислення, уміння спостерігати; - виховувати любов до мови свого народу; збагачувати, шанувати її, мов коштовний скарб. Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія і фразеологія: засвоєння нових слів і фразеологізмів, прислів’їв. Хід заняття
I.Організаційний момент ІІ. Установчо-мотиваційний етап ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку, усвідомлення її учнями. IV. Основна частина Вступ Мова кожного народу Неповторна і — своя. В ній гримлять громи в негоду, В житі — трелі солов'я. На своїй природній мові І потоки гомонять, Зелен-клени у діброві По-кленовому шумлять. Солов'їну, барвінкову, Колосисту — на віки — Українську рідну мову В дар дали мені батьки. Берегти її, плекати Будем всюди й повсякчас, Бо ж єдина — так, як мати — Мова в кожного із нас. Ми розпочинаємо змагання знавців української мови між командами... Наш перший конкурс «Літературний» 1 тур Конкурс «Літературний» 1. Закінчити прислів'я:
2 тур Конкурс „Завдання-жарти” Потрібно перегрупувати приголосні звуки у словах так, щоб утворилося нове слово: ГОРОДИ, РУЧКА, РАМКА Учитель: Поки підводяться підсумки двох турів, пропонуємо провести гру з глядачами. Додатковий бал отримає та команда, чиї болільники дають правильну відповідь. Гра з болільниками Завдання 1 команді
Вона його гойдає, А звук ви замініть- Звірятком стане вмить. (Гілка – білка)
Стане гавкати й скавчати, СОБ на К як замінити- Буде на водоймах жити. (Собачка – качка)
Після дощичку в ліску, А як букву Г відняти, Будем плавати в ставку. (Гриби – риби) Завдання 2 команді
Хвилі здіймає, З К поєднати – Буде в полі зростати. (Буря – буряк)
З квіток нектар збирає, А якщо ДЖ зітерти – Буде в шафі одяг жерти. (Джміль – міль)
Навколишнім милується. А Р на К змінити – То темно буде жити. 3 тур Конкурс для капітанів Учитель: Кожному із капітанів приготовлений аркуш, на якому записано 10 загальних назв. Потрібно запо |
Календар
Перегляди
|