Завдання конкурсу імені П. Яцика (І етап, шкільний)
5 клас
І. Утворіть фразеологізми, вибравши з дужок потрібне слово.
Наламати (дерев, дров, парканів), кусати (хліб, яблуко, лікті), з’їсти (м'ясо, собаку, ковбасу), винаходити (двигун, велосипед, ракету).
4 б.
ІІ. Покажіть усі можливі переноси у словах.
Броджу, кукурудза, гайок, війна, голка, ювіляр, аптека, щоденник, підзеленити, жоржина, квітка, підручник.
6 б.
ІІІ. Відредагуйте словосполучення і запишіть їх. В одному зі словосполучень позначте головне і залежне слова.
Приймати участь, оставляти вдома, вірна відповідь, любе питання, заказувати обід, книжковий шкаф, гарні обої, відкривати вікна, коврові доріжки, оцінка по математиці.
6 б.
ІV. Прочитайте історію, що сталася з Миколкою на уроці.
Учитель сказав учням:
– Намалюйте найрадісніше і найсумніше.
Миколка розгорнув альбом і задумався.
Згадав золоте літо, ранок на березі ставка, квітуче поле конюшини. Намалював ромашку і над нею бджолу.
– Це і є найрадісніше, – сказав він.
– Чому? – питає вчитель.
– Бо сяє сонечко, співає соловейко і небо синє-синє.
– А що ти намалюєш найсумніше?
Миколка намалював голе дерево. Біля самого кореня воно було обпалене, кора від вогню полущилася. Навколо дерева – почорніла галявина. Вгорі – збентежені птахи.
– Чому ж це найсумніше? – запитує вчитель.
– Бо мені дуже боляче від того, що дерево загине, і вчинив це хтось із людей.
Опишіть свою уявну картину найрадіснішого і найсумнішого (до 0,5 – 1 стор.).
12 б.
6 клас
І. Установіть відповідність між фразеологізмами та їх значеннями.
Дамоклів меч приховане викриття
Гордіїв вузол мир
Езопова мова велика обдарованість
Сіль землі постійна загроза
Канути в Лету складне, заплутане питання
Іскра Божа найкращі люди
Пташине молоко безвартісна писанина
Маслинова гілка рідкісна річ
Кадити фіміам бути забутим
Фільчина грамота вихваляти
5 б.
ІІ. Складіть і запишіть із поданих слів прислів’я. Підкресліть головні члени речення.
Скільки, стільки, ти, знаєш, разів, мов, людина.
Лине, серця, до, а, не, слово, стріла.
Хліб, а, слово, на, обід, бережи, на, відповідь.
Говори, слухай, думай, а, мало, багато, ще, більше.
Словом, за, кишеню, у, не, полізе.
Не, випустиш, спіймаєш, не, слово, горобець.
6 б.
ІІІ. Відредагуйте словосполучення . В одному із записаних словосполучень позначте головне і залежне слово.
Хворий грипом, багатий на добро, автобус по замовленню, сталося по неуважності, вхід по запрошеннях, старший по віку, екзамен по мові, дякую Василя, згідно умові, відповідно завданню.
6 б.
ІV Напишіть за поданим початком твір-мініатюру "Довгоочікувана хмаринка". Використайте в ньому слова в переносному значенні.
Яким посушливим видалося літо! Від спеки опустили свої ніжні пелюстки ромашки, засумували вишеньки та груші.
– Пити, пити … – здавалось, просила сама земля.
І ось скраєчку блакитного неба виткнувся ріжечок хмари…
12 б.
7 клас
І. Доберіть до запропонованих фразеологізмів синонімічні, скориставшись довідкою. Запишіть їх.
Товкти воду в ступі; з’їсти собаку; ні луски, ні хвоста; накласти життям; бути на коні і під конем; там де козам роги правлять; голці ніде впасти; здійняти бучу; будувати повітряні замки; гнути кирпу; як зайцеві бубон; собака собаці хвоста не одкусить.
Довідка. Як собаці п’ята нога; ловити жар-птицю; ногою ступити ніде; переходити крізь сито і решето; ворона вороні око не виклює; ні пуху ні пера; переливати з пустого в порожнє; набити руку; зложити голову; куди і ворон кісток не заносить; наробити крику; дути губи. 6 б.
ІІ. Запишіть словами подані сполуки цифр і слів, дотримуючись відповідних правил написання.
50 (річчя), 185 (тисячний), 200 (річний), 4 (кутний), 59-й, 2990-й, 16 (поверховий), 7 (денка), 2 (ярусний), 40 (денний), 48 (тисячний), 24 (годинний).
6 б.
ІІІ. Відредагуйте текст і запишіть його. У першому реченні виділіть граматичну основу.
Ми з Сергієм завжди приймаємо активну участь у позакласних заходах. Проводимо конкурси, спортивні змагання, випускаємо стінну газету. Щоп’ятниці вирішуємо, чим займатимемося слідуючого тижня. Більша половина однокласників з радістю відгукуються на наші пропозиції. Улітку ми навіть усім класом їздили на рибалку. Але дехто й сам нічого не робить, й іншим мішає. Та згодом вони змінюють своє мнєніє і розуміють, що робили невірно. Але клас у нас дружний і активний.
6 б.
ІV. Напишіть за наведеним поетичним уривком твір-мініатюру. Використайте в ньому однорідні члени речення.
Як би тобі, доню, в світі не було,
Не скупись ніколи людям на добро…
Л. Диркавець
12 б.
ІІ. Передайте одним словом значення поданих фразеологізмів.
Запахло смаленим, вітер у голові, сім п’ятниць на тиждень, гайки закрутити, допекти до живого, з відкритим серцем, узяти втямки, хоч око вийми, шкірити зуби, знайти спільну мову, з одного маху, на сміх брати.
6 б. .
ІІІ. Запишіть словосполучення, узгодивши числівники з іменниками.
П’ятсот тридцять три (стілець), дев’яносто п’ять (гривня), семеро (студент), двоє (киянин), обидва (брат), третина (читач), багато (виборець), одна шоста (аркуш), три й одна п’ята (метр), двоє (вікно), чотири з половиною (відсоток), тисяча (примірник).
6 б.
ІV. Напишіть за наведеним поетичним уривком твір-мініатюру. Використайте в ньому дієприкметникові та дієприслівникові звороти
Вийду в поле, стану серед жита,
Задивлюсь у небо голубе.
Земле рідна, скільки буду жити,
Стільки і любитиму тебе…
М. Луків
ІІІ. Відредагуйте речення, запишіть їх правильно. Зробіть синтаксичний розбір виділеного речення.
1. Приналежність до певного соціального слою визначається не лише матеріальним забезпеченням. 2. Із-за затягування у прийнятті рішень, цю норму відмінено. 3. До найрозповсюдженіших діагнозів належать серцевий приступ, ушиб коліна та воспалєніє легенів. 4. В останній час погода стала дуже капризною.
8 б.
ІV. Напишіть за наведеним поетичним уривком твір-мініатюру. Використайте в ньому односкладні та неповні речення.
Зло нічого не дає, крім зла,
Вмій прощати, як прощає мати.
За добро добром спіши воздати, –
Мудрість завше доброю була.
М. Луків
ІІ. Поясніть, як ви розумієте зміст наведених стійких народних порівнянь.
Вилупив очі як цибуля; гарна як маків цвіт; стрибає як цап на городі; величається як заєць хвостом; ума як у кози хвоста; колючий як їжак; розумний як осел; жвавий як рак; роботяща як бджілка; гарна як свиня в дощ; на голові як у дурного на хаті; говорить як порожній млин торохтить.
6 б.
ІІІ. Відредагуйте речення.
1. Я рахую, що екзамен по математиці мені пощастить здати прекрасно. 2. У зустрічі прийняли участь поети і письменники різних поколінь. 3. У Франції розроблено самий надійний у світі атомний реактор. 4. Під час жнив працюючим комбайнерам приходиться працювати і вдень, і вночі без відпочинку. 5. Згадуючи дитинство перед моїми очима постає батьківська хата. 6. нам ніщо не мішало зустрітися тут в другий раз. 7. Повертаючись додому, хвіртка виявилася зачиненою, і мені прийшлося йти городами. 8. Може, на той рік повезе мені зібрати більше матеріалу для книги.
8 б.
ІV. Прочитайте уривок вірша Ліни Костенко.
Пишіть листи і надсилайте вчасно,
Коли їх ждуть далекі адресати,
Коли є час, коли немає часу
І коли навіть ні про що писати.
Висловіть письмово (до 1 стор.) думку про те, чи не втрачають свого значення приватні листи в сучасний вік комп’ютеризації, у вік електронної пошти?
12 б
ІІ. Запишіть речення, розставивши пропущені розділові знаки, побудуйте його структурну схему, зробіть синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте загальну характеристику всій конструкції і компонентам як простим реченням).
То гарний біль і сумна радість приходять з глибини як нагадування про вічність і нема спину цьому безконечному токові що наче кров переливається в людей і пише на їхніх душах свої письмена (В. Шевчук).
8 б.
ІІІ. Відредагуйте речення.
1. Сергія Коваленко багато хто поважає, він гарний і в якості фахівця, і в якості людини. 2. Якщо співставити факти, то дані про нашого бувшого співробітника не співпадатимуть. 3. У кінці кінців відмінили закон, згідно якому наказували за багаточисленні дрібні порушення. 4. У залі засідань продовжуються збори трудового колективу; на повістці дня багато питань, і я боюся, що не всі їх встигнемо підняти й обсудити. 5. Саме на протязі осені відбулися самі цікаві міроприємства. 6. По долинам, низинам, улоговинам стелився густий, клубочущийся хмарами туман. 7. Заходяче сонце залило обрій червоною барвою. 8. Велів він гнати чимдуж коней, замилених рисаків, міняючи на станціях поштових.
8 б.
ІV Напишіть твір на тему «Чому я обираю професію…», скориставшись таким планом:
1. Як виникла ваша майбутня професія?
2. Що дає вона суспільству?
3. З якими професіями вона пов’язана?
4. Де навчаються цій професії?
5. Які шкільні навчальні дисципліни будуть основою для оволодіння професією?
6. Яку роль ви відводите в цьому українській мові?
7. Хто з ваших знайомих, родичів має таку професію?
8. Чому ви вирішили бути спеціалістом з …?
12 б.
МОВНО – ЛІТЕРАТУРНА ГРА – ВІКТОРИНА
„ТАЄМНИЦІ РІДНОГО СЛОВА ”
Мета: - сприяти розширенню словникового запасу учнів, поглибити знання з мови та літератури;
- виховувати любов до мови свого народу; збагачувати, шанувати її, мов коштовний скарб.
Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія і фразеологія: засвоєння нових слів і фразеологізмів, прислів’їв.
Хід заняття
I.Організаційний момент
ІІ. Установчо-мотиваційний етап
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку, усвідомлення її учнями.
IV. Основна частина
Вступ
Учитель
Мова кожного народу
Неповторна і — своя.
В ній гримлять громи в негоду,
В житі — трелі солов'я.
На своїй природній мові
І потоки гомонять,
Зелен-клени у діброві
По-кленовому шумлять.
Солов'їну, барвінкову,
Колосисту — на віки —
Українську рідну мову
В дар дали мені батьки.
Берегти її, плекати
Будем всюди й повсякчас,
Бо ж єдина — так, як мати —
Мова в кожного із нас.
Ми розпочинаємо змагання знавців української мови між командами...
Наш перший конкурс «Літературний»
1 тур
Конкурс «Літературний»
1. Закінчити прислів'я:
Хто рано посіє,., (той рано й пожне).
Зробив діло — ... (гуляй сміло).
Наша сила... — (сім'я єдина).
Свій край — як рай,... (чужа країна — як до мовина).
Праця чоловіка годує,... (а лінь марнує).
Маленька праця краща за... (велике безділля).
2 тур
Конкурс „Завдання-жарти”
Потрібно перегрупувати приголосні звуки у словах так, щоб утворилося нове слово:
ГОРОДИ, РУЧКА, РАМКА
Учитель: Поки підводяться підсумки двох турів, пропонуємо провести гру з глядачами. Додатковий бал отримає та команда, чиї болільники дають правильну відповідь.
Гра з болільниками
Завдання 1 команді
На неї птах сідає,
Вона його гойдає,
А звук ви замініть-
Звірятком стане вмить.
(Гілка – білка)
К відняти, СОБ додати-
Стане гавкати й скавчати,
СОБ на К як замінити-
Буде на водоймах жити.
(Собачка – качка)
Люблять нас усі збирати
Після дощичку в ліску,
А як букву Г відняти,
Будем плавати в ставку.
(Гриби – риби)
Завдання 2 команді
Дерево ламає,
Хвилі здіймає,
З К поєднати –
Буде в полі зростати.
(Буря – буряк)
Гуде собі, літає,
З квіток нектар збирає,
А якщо ДЖ зітерти –
Буде в шафі одяг жерти.
(Джміль – міль)
Тече собі, хвилюється,
Навколишнім милується.
А Р на К змінити –
То темно буде жити.
3 тур
Конкурс для капітанів
Учитель: Кожному із капітанів приготовлений аркуш, на якому записано 10 загальних назв. Потрібно заповнити пропущені місця у записах на запропоновану літеру.
(Відводиться 3 – 4 хвилини)
Столиця або обласне місто ___________________________________
Ріка ___________________
Тварина ______________________
Риба _________________________
Птах _________________________
Рослина ______________________
Продукт харчування _________________________
Продукт домашнього вжитку __________________
Ім’я чоловіче або жіноче ______________________
Професія _____________________
4 тур
Конкурс „Каверзні питання”
Учитель: Зараз кожній команді буде запропоновано по 4 питання, за правильну відповідь – 1 бал. Якщо ж відповіді немає, то протилежна команда зможе відповісти, отримавши 0,5 бала.
Питання для 1 команди
Горіло 7 свічок, 2 свічки загасили – скільки залишилося? (2)
Чи може страус назвати себе птахом? (Ні)
До яких пір можна йти у ліс? (До середини)
Які корені не потрібні рослинам? (Математичні)
Питання для 2 команди
Що сповіщає годинник, коли він б’є 25? (Про необхідність ремонту)
Чого немає у цибулі та капусті, але є у помідорах і огірках? (Буква О)
Назвіть 5 днів підряд, не вживаючи чисел і назв днів тижня. (Позавчора, вчора, сьогодні, завтра, післязавтра)
Чи може дощ іти 2 дні підряд? (Ні, між ними є ніч)
V. Підбиття підсумків.
Слово журі, нагородження переможців
VІ. Підсумкове слово учителя:
Ви відчули багатство, красу і мелодійність української, нашої рідної мови. Не шкодуйте сил для її вивчення, боріться за її правильність. Розвивайте і бережіть нашу національну гордість.