П`ятниця, 19.04.2024, 16:23
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт учителя-словесника Тихоненко Наталії Іванівни

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Українська мова

Методика викладання української мови в таблицях і схемах

Презентація уроку до Дня писемності                                                                       

Завдання конкурсу імені П. Яцика (І етап, шкільний)

5 клас

І. Утворіть фразеологізми, вибравши з дужок потрібне слово. 
Наламати (дерев, дров, парканів), кусати (хліб, яблуко, лікті), з’їсти (м'ясо, собаку, ковбасу), винаходити (двигун, велосипед, ракету). 
4 б. 
ІІ. Покажіть усі можливі переноси у словах. 
Броджу, кукурудза, гайок, війна, голка, ювіляр, аптека, щоденник, підзеленити, жоржина, квітка, підручник. 
6 б. 
ІІІ. Відредагуйте словосполучення і запишіть їх. В одному зі словосполучень позначте головне і залежне слова. 
Приймати участь, оставляти вдома, вірна відповідь, любе питання, заказувати обід, книжковий шкаф, гарні обої, відкривати вікна, коврові доріжки, оцінка по математиці. 
6 б.

ІV. Прочитайте історію, що сталася з Миколкою на уроці. 
Учитель сказав учням: 
– Намалюйте найрадісніше і найсумніше. 
Миколка розгорнув альбом і задумався. 
Згадав золоте літо, ранок на березі ставка, квітуче поле конюшини. Намалював ромашку і над нею бджолу. 
– Це і є найрадісніше, – сказав він. 
– Чому? – питає вчитель. 
– Бо сяє сонечко, співає соловейко і небо синє-синє. 
– А що ти намалюєш найсумніше? 
Миколка намалював голе дерево. Біля самого кореня воно було обпалене, кора від вогню полущилася. Навколо дерева – почорніла галявина. Вгорі – збентежені птахи. 
– Чому ж це найсумніше? – запитує вчитель. 
– Бо мені дуже боляче від того, що дерево загине, і вчинив це хтось із людей. 
Опишіть свою уявну картину найрадіснішого і найсумнішого (до 0,5 – 1 стор.). 
12 б. 

 

6 клас

І. Установіть відповідність між фразеологізмами та їх значеннями. 
Дамоклів меч                 приховане викриття 
Гордіїв вузол                 мир 
Езопова мова                 велика обдарованість 
Сіль землі                      постійна загроза 
Канути в Лету               складне, заплутане питання 
Іскра Божа                     найкращі люди 
Пташине молоко            безвартісна писанина 
Маслинова гілка            рідкісна річ 
Кадити фіміам               бути забутим 
Фільчина грамота          вихваляти 
5 б. 

ІІ. Складіть і запишіть із поданих слів прислів’я. Підкресліть головні члени речення. 
Скільки, стільки, ти, знаєш, разів, мов, людина. 
Лине, серця, до, а, не, слово, стріла. 
Хліб, а, слово, на, обід, бережи, на, відповідь. 
Говори, слухай, думай, а, мало, багато, ще, більше. 
Словом, за, кишеню, у, не, полізе. 
Не, випустиш, спіймаєш, не, слово, горобець. 
6 б. 
ІІІ. Відредагуйте словосполучення . В одному із записаних словосполучень позначте головне і залежне слово. 
Хворий грипом, багатий на добро, автобус по замовленню, сталося по неуважності, вхід по запрошеннях, старший по віку, екзамен по мові, дякую Василя, згідно умові, відповідно завданню. 
6 б.

ІV Напишіть за поданим початком твір-мініатюру "Довгоочікувана хмаринка". Використайте в ньому слова в переносному значенні. 
Яким посушливим видалося літо! Від спеки опустили свої ніжні пелюстки ромашки, засумували вишеньки та груші. 
– Пити, пити … – здавалось, просила сама земля. 
І ось скраєчку блакитного неба виткнувся ріжечок хмари… 
12 б.

7 клас 
І. Доберіть до запропонованих фразеологізмів синонімічні, скориставшись довідкою. Запишіть їх. 
Товкти воду в ступі; з’їсти собаку; ні луски, ні хвоста; накласти життям; бути на коні і під конем; там де козам роги правлять; голці ніде впасти; здійняти бучу; будувати повітряні замки; гнути кирпу; як зайцеві бубон; собака собаці хвоста не одкусить. 
Довідка. Як собаці п’ята нога; ловити жар-птицю; ногою ступити ніде; переходити крізь сито і решето; ворона вороні око не виклює; ні пуху ні пера; переливати з пустого в порожнє; набити руку; зложити голову; куди і ворон кісток не заносить; наробити крику; дути губи.                                                                                                  6 б. 

ІІ. Запишіть словами подані сполуки цифр і слів, дотримуючись відповідних правил написання. 
50 (річчя), 185 (тисячний), 200 (річний), 4 (кутний), 59-й, 2990-й, 16 (поверховий), 7 (денка), 2 (ярусний), 40 (денний), 48 (тисячний), 24 (годинний). 
6 б. 
 

ІІІ. Відредагуйте текст і запишіть його. У першому реченні виділіть граматичну основу. 
Ми з Сергієм завжди приймаємо активну участь у позакласних заходах. Проводимо конкурси, спортивні змагання, випускаємо стінну газету. Щоп’ятниці вирішуємо, чим займатимемося слідуючого тижня. Більша половина однокласників з радістю відгукуються на наші пропозиції. Улітку ми навіть усім класом їздили на рибалку. Але дехто й сам нічого не робить, й іншим мішає. Та згодом вони змінюють своє мнєніє і розуміють, що робили невірно. Але клас у нас дружний і активний. 
6 б.

ІV. Напишіть за наведеним поетичним уривком твір-мініатюру. Використайте в ньому однорідні члени речення. 
 Як би тобі, доню, в світі не було, 
Не скупись ніколи людям на добро… 
Л. Диркавець 
12 б.

8 клас 

І. Запишіть правильно подані слова. 
Будь/що/будь, з/діда/прадіда, до/тепер, до/побачення, пів/яхти, пів/острів, пів/Ковалівки, по/батьківськи, по/моєму, сто/сімдесяти/мільйонний, на/весні, в/цілому, день/другий, на/жаль, кінець/кінцем, зроду/віку. 
6 б. 

ІІ. Передайте одним словом значення поданих фразеологізмів. 
Запахло смаленим, вітер у голові, сім п’ятниць на тиждень, гайки закрутити, допекти до живого, з відкритим серцем, узяти втямки, хоч око вийми, шкірити зуби, знайти спільну мову, з одного маху, на сміх брати. 
6 б. .

 

ІІІ. Запишіть словосполучення, узгодивши числівники з іменниками. 
П’ятсот тридцять три (стілець), дев’яносто п’ять (гривня), семеро (студент), двоє (киянин), обидва (брат), третина (читач), багато (виборець), одна шоста (аркуш), три й одна п’ята (метр), двоє (вікно), чотири з половиною (відсоток), тисяча (примірник). 
6 б. 
 

ІV. Напишіть за наведеним поетичним уривком твір-мініатюру. Використайте в ньому дієприкметникові та дієприслівникові звороти
Вийду в поле, стану серед жита, 
Задивлюсь у небо голубе. 
Земле рідна, скільки буду жити, 
Стільки і любитиму тебе… 
М. Луків 

12 б.

9 клас

І. Запишіть правильно подані слова. 
Густо/розведений, без/кінця/краю, в/лад, на/пів/дорозі, суспільно/необхідний, контрольно/вимірювальний, вище/згаданий, трохи/вище/зазначений, загально/державний, різко/окреслений, темно/зелений, жовто/гарячий, на/весні, одно/разовий, кіно/фестиваль, обл/викон/ком, мовно/стильовий, народно/поетичний. 
6 б. 
 

ІІ. З поданих слів відтворіть фразеологізми. 
Сади, троянський, ложе, танталові, Аріадни, п’ята, ведмежа, крокодилячі, сізіфова, колесо, лебедина, панічний, муки, нитка, кінь, Семіраміди, послуга, пісня, праця, сльози, Фортуни, страх, ахіллесова, прокрустове. 
6 б. 

ІІІ. Відредагуйте речення, запишіть їх правильно. Зробіть синтаксичний розбір виділеного речення. 
1. Приналежність до певного соціального слою визначається не лише матеріальним забезпеченням. 2. Із-за затягування у прийнятті рішень, цю норму відмінено. 3. До найрозповсюдженіших діагнозів належать серцевий приступ, ушиб коліна та воспалєніє легенів. 4. В останній час погода стала дуже капризною. 
8 б.

 

ІV. Напишіть за наведеним поетичним уривком твір-мініатюру. Використайте в ньому односкладні та неповні речення. 

Зло нічого не дає, крім зла, 
Вмій прощати, як прощає мати. 
За добро добром спіши воздати, – 
Мудрість завше доброю була. 
М. Луків 

12 б.

 

10 клас

І. Запишіть правильно подані слова. 
Гори/цвіт, пів/аркуша, дочки/матері, пере/коти/поле, не/сьогодні/завтра, сон/трава, пів/яблука, фото/модель, купівля/продаж, екс/чемпіон, пед/університет, чар/зілля, пів/Києва, екс/президент, рік/у/рік, віч/на/віч, чітко/втражений, авіа/квиток. 
6б. 

ІІ. Поясніть, як ви розумієте зміст наведених стійких народних порівнянь. 
Вилупив очі як цибуля; гарна як маків цвіт; стрибає як цап на городі; величається як заєць хвостом; ума як у кози хвоста; колючий як їжак; розумний як осел; жвавий як рак; роботяща як бджілка; гарна як свиня в дощ; на голові як у дурного на хаті; говорить як порожній млин торохтить. 
6 б. 

ІІІ. Відредагуйте речення. 
1. Я рахую, що екзамен по математиці мені пощастить здати прекрасно. 2. У зустрічі прийняли участь поети і письменники різних поколінь. 3. У Франції розроблено самий надійний у світі атомний реактор. 4. Під час жнив працюючим комбайнерам приходиться працювати і вдень, і вночі без відпочинку. 5. Згадуючи дитинство перед моїми очима постає батьківська хата. 6. нам ніщо не мішало зустрітися тут в другий раз. 7. Повертаючись додому, хвіртка виявилася зачиненою, і мені прийшлося йти городами. 8. Може, на той рік повезе мені зібрати більше матеріалу для книги. 
8 б.

 

ІV. Прочитайте уривок вірша Ліни Костенко. 
Пишіть листи і надсилайте вчасно, 
Коли їх ждуть далекі адресати, 
Коли є час, коли немає часу 
І коли навіть ні про що писати. 
Висловіть письмово (до 1 стор.) думку про те, чи не втрачають свого значення приватні листи в сучасний вік комп’ютеризації, у вік електронної пошти? 
12 б

11 клас

І. Запишіть правильно подані слова, знявши риску. 
Людино/люб, 100/річчя, авіа/завод, діаметрально/протилежний, жовто/гарячий, мовно/літературний, пів/міста, пів/України, чітко/окреслений, суспільно/необхідний, батько/мати, свят/вечір, мати/й/мачуха, супер/обкладинка, яхт/клуб, фото/копія, міні/фабрика, аеро/вокзал. 
6 б. 

ІІ. Запишіть речення, розставивши пропущені розділові знаки, побудуйте його структурну схему, зробіть синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте загальну характеристику всій конструкції і компонентам як простим реченням). 
То гарний біль і сумна радість приходять з глибини як нагадування про вічність і нема спину цьому безконечному токові що наче кров переливається в людей і пише на їхніх душах свої письмена (В. Шевчук). 
8 б. 

ІІІ. Відредагуйте речення. 
1. Сергія Коваленко багато хто поважає, він гарний і в якості фахівця, і в якості людини. 2. Якщо співставити факти, то дані про нашого бувшого співробітника не співпадатимуть. 3. У кінці кінців відмінили закон, згідно якому наказували за багаточисленні дрібні порушення. 4. У залі засідань продовжуються збори трудового колективу; на повістці дня багато питань, і я боюся, що не всі їх встигнемо підняти й обсудити. 5. Саме на протязі осені відбулися самі цікаві міроприємства. 6. По долинам, низинам, улоговинам стелився густий, клубочущийся хмарами туман. 7. Заходяче сонце залило обрій червоною барвою. 8. Велів він гнати чимдуж коней, замилених рисаків, міняючи на станціях поштових. 
8 б.

ІV Напишіть твір на тему «Чому я обираю професію…», скориставшись таким планом: 
1. Як виникла ваша майбутня професія? 
2. Що дає вона суспільству? 
3. З якими професіями вона пов’язана? 
4. Де навчаються цій професії? 
5. Які шкільні навчальні дисципліни будуть основою для оволодіння професією? 
6. Яку роль ви відводите в цьому українській мові? 
7. Хто з ваших знайомих, родичів має таку професію? 
8. Чому ви вирішили бути спеціалістом з …? 
12 б. 

ЗАВДАННЯ І ТУРУ (шкільний рівень)

ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ ОЛІМПІАДИ 

7 клас

Завдання з мови

1. Напишіть твір на одну з тем:«Мій літній відпочинок», «Ранковий настрій», «Падолист»                           (20 балів)

2. Запишіть іменники у формі орудного відмінка однини. Туш, ніч, подорож, мати, вічність, юність, міць, повість, радість, сіль, піч, гордість. (5 балів)

3. Зробіть переклад українською мовою

Читать на украинском  языке, в семь часов, выйти в комнату, учебник по языку, рабо тать по схеме, идти по улице, послать по почте, на следующий день, по заказу, по собственному желанию, на протяжении года.      (15 балів)

  1. Визначити, якими частинами мови є слова:

Три, трійка, потроїти, третій, потрійний, втроє, тримісячний, третина, трьох’ярусний, трьохсотий.                                 (5 балів)

  1. Пояснити  значення фразеологізмів  та скласти з ними речення.

На  ноги поставити, впіймати облизня, крізь землю провалитися, вуха нагострити, ні за холодну воду не братися.

                                                                       (10 балів)       Усього: 55 балів

Завдання з літератури

  1. Установіть відповідність  між назвою пісні та її жанром

А. «Заплету  віночок»                                                   1. Козацька

Б. «Ой на горі там женці жнуть»                                 2. Чумацька

В. « Ой у степу криниченька»                                     3. Стрілецька

Г. «Ой біжить, біжить мала дівчинонька»                  4. Веснянка

Д. «Ой у лузі червона калина»                                     5. Русальна

                                                                                         6. Купальська

                                                                                         7. Жниварська           (10 балів)

2. Дайте короткі відповіді:

А) До соціально побутових пісень належать…

Б) Народна пісня – це…

В) Історична повість – це…

Г) Чумацькі пісні – це…

Д) Назвіть навчальні заклади, в яких  здобував освіту І.Франко  (6 балів)

3 . У чому полягає специфіка коломийки як фольклорного жанру. Складіть власну  коломийку про шкільне життя.                                        (4 бали)

  4. Який художній засіб лежить в основі таких пісенних рядків:

Стоїть явір над водою,

В воду похилився,

У  козака незгодонька,

Козак зажурився.                                        ( 1 бал)

                                                                                              Усього: 25 балів

8 клас

УКРАЇНСЬКА  МОВА            

1. Напишіть твір-роздум „Музика осіннього дощу” (обсяг - 1 ст.) – 12 б.

2. Запишіть слова, розкривши дужки.

 (Тепло)ізоляція, (довго)житель, (прес)конференція, (місто)побратим, (право)охоронець, (теле)коментатор, (шоу)бізнес, (фото)художник, (екс)чемпіон, (мікро)автобус, (компакт)диск, (східно)український, (адміністративно)територіальний, (дванадцяти)поверховий, (сніжно)білий, (біло)сніжний, (південно)східний, (суспільно)корисний, (високо)кваліфікований, (навчально)тренувальний – 10 б.

3. Провідміняйте числівник  9974 – 4 б.

4. До кожного з наведених фразеологізмів доберіть слово-синонім. Глека розбити, прикусити язика, перегнути палку, дати березової каші, п’ятами накивати, зарубати собі на носі, де Макар телят не пас, вставляти палиці в колеса- 4 б.

5.Укажіть речення з однорідними підметами(запишіть, підкресліть граматичну основу) – 2 б.

А. Батько з сином пішли на тік молотити.     

Б. Між втікачами були Остап із Соломією.

В. Бувалі і старі повчали молодих.                  

Г. Восени дні стають  коротшими, а ночі – довшими.

6.Позначити рядок, де зазначено речення зі складеним дієслівним присудком(запишіть, підкресліть граматичну основу) – 2 б.

А Стежка вузенька (І. Сенченко).

Б Цілий каскад водоспадів можна побачити на річках Пістинці, Яремчі (А. Денисенко).

В Високе синє небо в лісі здавалося ще дальшим і недоступнішим (Є. Гуцало).

Г Наша історія — це історія віковічної боротьби українського народу за своє місце під сонцем

                                                       Українська література

1. Напишіть твір-мініатюру (0,5 ст.)на тему: «Вона ж була як голос України, що клекотів у наших корогвах» (уявний портрет легендарної поетеси Марусі Чурай) – 10 б.

2. Доведіть на основі відомих вам українських народних дум, що пошана до                                  батька-матері була справжньою святістю для українського народу- 6 б.

3. Дати характеристику українським народним історичним  пісням. Навести приклади, записати уривки з текстів по пам'яті – 5 б.

9 клас

УКРАЇНСЬКА  МОВА

1. Напишіть твір в художньому стилі на запропоновану тему, використовуючи називні речення, вставні слова, порівняння, пряму мову: «Нема на світі України, немає другого Дніпра!» (обсяг - 1 ст.) – 12 б.

2. Запишіть речення, розставивши, де потрібно, розділові знаки, зробіть їх синтаксичний розбір за членами речення та частинами мови.

     Ми з сестричкою пішли до лісу збирати гриби й раптом побачили білочку в пухнастій руденькій шубці. Осінній ліс як барвисте диво. Життя прожити не поле перейти. І сірі мурашки і бджілки в чорно-жовтих оксамитових платтячках і москалики з чорненькими ґудзичками на червоних «мундирах» все очевидно почувши поклик весни повилазило зі своїх зимових схованок - 10 б.

3. Провідміняйте числівник  8764 – 4 б.

4. До кожного з наведених фразеологізмів доберіть слово-синонім. Глека розбити, прикусити язика, перегнути палку, дати березової каші, п’ятами накивати, зарубати собі на носі, де Макар телят не пас, вставляти палиці в колеса- 4 б.

5. Установіть відповідність між односкладними реченнями і їх видами – 2 б.

А. Означено – особове

 

1. Болить усім:  травині й звіру, й мені болить.

Б. Неозначено – особове

 

2. Любіть і боріться за  щастя безкрає.

В. Узагальнено – особове

 

3. Господаря пізнають по воротах.

Г. Безособове

 

4. Розумний розсудить, а дурень осудить.

 

 

5.  Не кидай словами , як пес хвостом.

6. Установіть відповідність між реченнями і відокремленими членами у них. Розділові знаки пропущено – 2 б.

А. Відокремлене означення

1. Марко юнга з шхуни « Колумб» ходив сьогодні на маяк.

Б. Відокремлена прикладка

 

2. Любив їдучи на возі з лугу дивитися на зоряне небо.

В. Відокремлений додаток

 

3. Він тут ходив зацькований  катами в Прощання скорбний час.

Г. Відокремлена обставина

 

4. Хмара сповзла за річку і спинилася там.

 

 

5. Окрім усього ми ще й змокли.

Українська література

1. Визначте віршований розмір поетичних рядків(накресліть схему) – 4 б.:

Любіть травинку і тваринку,

І сонце завтрашнього дня,

Вечірню в попелі жаринку,

Шляхетну інохідь коня.

А Пірихій      Б Хорей       В Ямб   Г Дактиль

2. Прокоментуйте ваш улюблений біблійний сюжет (визначте тему та ідею) – 6 б.

3. Розкрийте зміст поняття «балада». Назвіть види балад, наведіть приклади – 2 б.

10 клас

Завдання з української мови

1. Запишіть правильно слова:

В...рховина, багато/річний, В...ячеслав, дит...ясла, пів...яблука, пів...Європи, ґ(г)рунт, роз...граш, по/українському, сіл...с...кий, освітян...с...кий, Ві(н;нн)и(ч;чч)ина, Гали(чч;ч)ина, студен...ський, захис...ний, подоро(ж;жж)(у)ю, страй(к;кк)ом, пр...краса, пр...красний, аграрно/сирови(н;нн)ий, на/швидку/руч, поза/то/рік, до/запитання.                                                                          8 балів

2. Запишіть цифри словами:

     від 9492 відняти 39;

     до 5623 додати 734;

     поїзд з 375 пасажирами.                                                                        3 бали

3.Утворіть прикметники від географічних назв: 

Красний Луч, Прага, Дрогобич, Сиваш, Ковель, Запоріжжя, Бахмач, Кагарлик, Волноваха, Кременчук.                                                                              5 балів

4. Запишіть речення, побудуйте його структурну схему. Визначте, до якої частини мови належить кожне слово в реченні.

Легко бути героєм, бо це на один день, важко бути порядним, бо це на кожен день (104-річний карпатський мудрець Андрій Ворон).                                 4 бали

5. Напишіть твір-роздум

«Мовленнєвий портрет сучасного старшокласника»                             10 балів

6. Прочитайте текст, виконайте завдання до нього:             

 А Скласти два речення згідно поданого матеріалу та схемами

«П, – а, – п»; 

«П»,– а.

Б Визначте синтаксичні одиниці тексту

Робіть  так, як  генерал Ейзенхауер: ніколи не думайте ані хвилини  про людей, яких ви  не любите.

В визначте орфограми у словах:

Щасливим

Обличчя

Ніколи

  4+4+4=12б

 

Завдання з української літератури

1. Дайте відповідь на одне з питань за вибором:

- Ідейно-художні особливості реалізму.

- Розкрийте алегоричність назви твору Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»

                                                                                                                 7 балів

2. Поясніть значення поданих нижче літературознавчих термінів. Наведіть приклади: повість-хроніка; соціально-побутова повість; соціально-психологічний роман.                                                                                                           6 балів

3. Написати твір-роздум „В мені завжди жив перш над усе українець” (за сторінками життя і творчості улюбленого письменника).               12 балів

 

11 клас

Завдання з української мови

1. Написати промову «Сенс життя, або в чому вона, «національна ідея?» Використовуючи мовні засоби публіцистичного стилю:

–    суспільно–політичну лексику;

–       риторичні запитання, вигуки, повтори;

–       спонукальні й окличні речення;

–       поширені речення.12 балів

2. Записати речення, розставивши пропущені розділові знаки, побудувати його структурну схему, зробити повний синтаксичний розбір.

Земля була суха ранкове повітря легке і напрочуд прозоре спориш над дорогою зелений а дерева над окопом плелися так густо що дівчина йшла немов у лісі.(В.Козаченко).7 балів

3. Що таке пароніми? Яка їх роль у мовленні? Навести приклади, пояснити значення.3 бали

4. До слів іншомовного походження дібрати українські з відповідним значенням.

Альтернатива, фієста, фіаско, монпансьє, аномалія. 5 балів

5. Який з наведених фразеологізмів не може бути в одному синонімічному ряду з іншими:

А пекти раків

Б зайтися рум’янцем

В як вогнем охопило

Г з вогню та в полум’я

Д кров заливає обличчя

                                                                                                                 1 бал

6. Відредагуйте речення.

Оголошується наступний порядок денний. Іван не мав ніякої уяви про космічні катастрофи. Ця вулиця носить ім’я Богдана Хмельницького. Хто стукає, тому й відкривають. Вони - старі приятелі. Я з ними у добрих відношеннях.    3 бали

 

Завдання з української літератури

1.      Написати твір на одну з тем:

1)      Розвінчання романтики більшовицької революції та кривавої громадянської війни в новелі „Я (Романтика)” М.Хвильового.

2)      Не треба слів! Хай буде тільки діло! ( О.Теліга).

3)      Трагедія роду Половців (за романом „Вершники” Ю.Яновського).

 12 балів 

2. Відповісти на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях.

1) Хто з українських письменників брав участь у громадянській війні (назвати не менше 5 прізвищ).

2) За якою ознакою можна розподілити подані прізвища українських письменників за групами: Ю.Драгоман, В.Вовк, О.Теліга, Є.Маланюк, Б.Бойчук, Ю.Тарнавський, Олег Ольжич.

3) 4 листопада 1937 року в урочищі Сандормох у Карелії розстріляно більш ніж як тисячу соловецьких в’язнів, серед них... .

4) Організатором якого літературного об’єднання був М.Хвильовий?

5) Хто сказав: „Тому роду не буде переводу, в котрому браття милують згоду”?

6) Який прозовий жанр започаткував Остап Вишня?

7) З якими подіями в житті Олени Теліги пов’язаний Київ?

8) МУР – це... .

9) Назвати прізвища письменників–ювілярів (не менше трьох).

10) Назвати цьогорічних лауреатів Шевченківської премії 10 балів

3 Новаторський характер в українській літературі кінця ХХ - початку ХХІ ст. Назвіть прозаїків і поетів сучасної української літератури. Дайте характеристику твору письменника, якого ви читали.   5 б.

 

 

 

 

МОВНО – ЛІТЕРАТУРНА ГРА – ВІКТОРИНА

„ТАЄМНИЦІ РІДНОГО СЛОВА ”

 

Мета: - сприяти розширенню словникового запасу учнів,    поглибити знання з мови та літератури;

            -  розвивати творчі здібності, логічне мислення, уміння спостерігати;

            - виховувати любов до мови свого народу; збагачувати, шанувати її, мов коштовний скарб.

Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія і фразеологія: засвоєння нових слів і фразеологізмів, при­слів’їв.

Хід заняття

 

I.Організаційний момент

    ІІ. Установчо-мотиваційний етап

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку, усвідомлення її учнями.

IV. Основна частина

Вступ
Учитель

Мова кожного народу

Неповторна і своя.

В ній гримлять громи в негоду,

В житі трелі солов'я.

На своїй природній мові

І потоки гомонять,

Зелен-клени у діброві

По-кленовому шумлять.

Солов'їну, барвінкову,

Колосисту на віки

Українську рідну мову

В дар дали мені батьки.

Берегти її, плекати

Будем всюди й повсякчас,

Бо ж єдина — так, як мати

Мова в кожного із нас.

  Ми розпочинаємо змагання знавців української мови між командами...

Наш перший конкурс «Літературний»

1 тур

Конкурс «Літературний»

1.    Закінчити прислів'я:

  • Хто рано посіє,., (той рано й пожне).
  • Зробив діло — ... (гуляй сміло).
  • Наша сила... — (сім'я єдина).
  • Свій край — як рай,... (чужа країна як до­ мовина).
  • Праця чоловіка годує,... (а лінь марнує).
  • Маленька праця краща за... (велике безділля).

2 тур

Конкурс „Завдання-жарти”

Потрібно перегрупувати приголосні звуки  у словах так, щоб утворилося нове слово:

ГОРОДИ, РУЧКА, РАМКА

Учитель: Поки підводяться підсумки двох турів, пропонуємо  провести гру з глядачами. Додатковий бал отримає та команда, чиї болільники дають правильну відповідь.

Гра з болільниками

Завдання 1 команді

  1. На неї птах сідає,

Вона його гойдає,

А звук ви замініть-

Звірятком стане вмить.

(Гілка – білка)

  1. К відняти, СОБ додати-

Стане гавкати й скавчати,

СОБ на К як замінити-

Буде на водоймах жити.

(Собачка – качка)

  1. Люблять нас усі збирати

Після дощичку в ліску,

А як букву Г відняти,

Будем плавати в ставку.

(Гриби – риби)

Завдання 2 команді

  1. Дерево ламає,

Хвилі здіймає,

З К поєднати –

Буде в полі зростати.

(Буря – буряк)

  1. Гуде собі, літає,

З квіток нектар збирає,

А якщо ДЖ зітерти –

Буде в шафі одяг жерти.

(Джміль – міль)

  1. Тече собі, хвилюється,

Навколишнім милується.

А Р на К змінити –

То темно буде жити.

3 тур

Конкурс для капітанів

Учитель: Кожному із капітанів приготовлений аркуш, на якому записано 10 загальних назв. Потрібно запо

Вхід на сайт
Цей день в історії
Календар
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Афоризми
Перегляди